Familjen AnJoLo:s blogg

Om Andrea, Jon och Lotta

Vecka 32 i bild å text

på 12 augusti, 2014

Veckan började lugnt och fortsatte så. Vi hade bestämt oss för att åka på en liten roadtrip med Fianten (vi döpte om Plånkan till Fianten på vår resa 😀 )

Så vi packade ihop lite grejer så vi skulle klara oss under veckan. Och så drog vi iväg 🙂

Start_roadtrip

Med tripmätaren nollad och klar… Mot Blekinge!

Självklart dröjer det inte såååå länge innan vi är hungriga. Skrattar. Så det blir först ett stopp i Sävedalen på bästa sushistället i Sverige (minst) mao Sushibiten. Men jag hade såklart läst fel så dom öppnade inte förrän på tisdagen 5/8. Suckar å stönar. Så vi åkte vidare och hamnade på Sibylla i Landvetter. Massor med mat blev det.

Första_stoppet_Landvetter

Helt ljuvligt… jag med min lilla GBP opererade magsäck fick korven och moset i förgrunden… Hahahaha  Mätta och belåtna åkte vi vidare söderöver.

Det är oerhört skönt att bara kunna stanna när man känner för det. Sträcka på benen och bara vara en stund. I Borås öppnade sig himlen… regn och regn och åter regn

Regn_i_borås

Här svänger vi av mot Karlskrona inne i Borås.

Sen råkade vi faktiskt stanna i Växjö där det rååååkar finnas en scrap- och pysselaffär. Pysselmakaren fick ett kort besök… eller snarare dom blev väldigt glada när vi gick för dom ville visst stänga butiken och gå hem för dagen :p
Eftersom jag tänkt börja med ett PL album för vår Sommarlycka resa så bestämde jag mig för små albumblad. Tror det blir bra. Får köpa en passande pärm när jag har råd. 🙂
Det jag köpte i PL väg är iaf detta

Inköp_pysselmakaren

Köpte även lite nylontråd och pärlor etc för armbandstillverkning men det har jag inte med på bild. Men det kommer ju självklart bilder på resultatet (bl a längre ner i denna tråd) 😀

När vi var färdiga i butiken så åkte vi vidare mot vårt slutmål för dagen. Vädret hade ju dessutom slagit om så vi hade denna utsikt på vägen söderut. Skönt med sol igen.

Åt_rätt_håll

Ca en timme från Växjö nådde vi till slut vårt första etappmål… Hej hej Stina! 😉

Första_målet_nått

Väl på plats så hade man snart ett gott glas vitt vin framför sig… En perfekt belöning för mig som inte älskar att köra bil. Skönt att bara koppla av med min goa Stina.

Vin_hos_stina

 

Tisdagen gick i regnets tecken. Men det hindrar ju inte oss!

Jon_busar_med_Ella
Bara att jaga upp barnen ur sängarna… enklast var det med hjälp av lilla Ella *hihi*

Vi hade sen några mål för dagen. Det första var ett besök till J:s grav. Vi kunde ju tyvärr inte vara med på begravningen. Nummer två var ett besök till Glassiären i Karlskrona. Så tillsammans åkte vi söderut. Jag kan bara konstatera att dom är generösa med mängden. Där väljer man inte antal kulor utan man väljer antal smaker. Varje smak får man tre (3!) kulor av… mao 3 smaker blir nio (9!!!!) kulor! 😮
Värstingvarianten har 3 smaker och uppe på får man mjukglass. Hahaha, snacka om att man inte hade levt efter en sån glass. Baksidan med GBP opererade magsäcken kan man säga. Men jag har ju gjort mitt val. Man kan smaka iaf 🙂
Jag valde en LITEN mjukglass. Man kan väl säga att den inte var så liten. :/

Glassiären_litenmjukglass

Oavsett hur mycket eller lite man beställer/kan äta så är det absolut värt ett besök, även om det regnar! Priserna är mer än överkomliga också!  Kika gärna in på deras Facebooksida för att få mer information!

Lite uppehåll hade vi iaf så jag hann knäppa av några kort när vi stod på parkeringen på Stortorget.

Karlskrona_storatorget
Fredrikskyrkan

Karlskrona_storatorget2
Trefaldighetskyrkan

På kvällen blev det så grillat. Även J:s ”föräldrar” var på besök så det blev mycket prat och skratt runt matbordet. God mat serverat av Stina… Mumma

Och vips var det onsdag och dags för oss att åka vidare. Stina skulle ändå jobba på onsdagskvällen så vi gav henne lite lugn och ro innan det var dags för henne att åka.

Vi passade på att stanna till i Kalmar där min farmor och farfar ligger strödda i minneslunden. Så det blev ett besök där.

minneslund_sten
Vid ingången till minneslunden

minneslund_kalmar
Vackra blommor och ett superläckert ljusträd (syns lite dåligt uppe till höger i bild och det är bara två ljus i den när kortet tas)

Sen fortsatte vår resa norrut

Skylt_norrut

Här har vi inte så långt kvar till mor å far… men en dryg halvtimme till tog det.

SJÄLVKLART blev det även grillat hos mina föräldrar. Barnen har utsett honom till en given grillmästare (ja han tycker det också förstås :p, ni förstår kanske var jag fått min ödmjukhet ifrån *hihi*)

Efter maten sitter Andrea och morfar och fjantar sig vid matbordet. Eller ja, det är kanske mest Andrea just i detta foto 😉

Knasfia_morfar

Lite vin senare och med bilkörning så blev det, med mina mått mätt, en tidig kväll. Jag som inte somnat före midnatt någon gång senaste månaderna somnade bums!

Torsdagen bjöd på strålande sol och en tur med båten ut till Seglarholmen var given. Här är bilder från vår dag!

Hela_sällskapet_inkl_joanna
Hela skocken på bryggan

Seglarholmen_första_doppet
Första doppet (ja jag har redan varit i och kommit upp igen)

Kramar_morfar
Man vill ju givetvis dela med sig av sin kärlek (eller iskalla, blöta kramar) till sin morfar när man kommit upp på bryggan. ❤

Vackert_väder
Soligt inåt land också men några stackmoln samlades på himlen

Stillsamt
Utåt havet var det fortfarande klarblå himmel

Manet
Maneter finns det även på östkusten, men inte av brännkaraktär. Mao kan man bada iaf 🙂 Häftigt att se dom röra sig.

Första_aborren
Dagens roligaste/coolaste var nog ändå när Andrea åkte på donutringen ut i viken där vi låg och plockade upp ett mete (mor å fars granne hade berättat tidigare att han tappat sitt mete när han var ute och fiskade) som låg å guppade. Och det satt en fin abborre på kroken! Vi skrattade gott!

Aborre_på_bryggan
Här är den rackaren på bryggan 🙂

Total_fiskelycka
Så hääääär glad och nöjd är man när man fångat fisk i sin donutring 😀

Dagens_fångst
Det slutade inte med en heller… tre stycken drog Andrea upp med sin upphittade krok och mete 🙂
Pappa/morfar drog upp en också med kastspöet som han lånade av Jon 🙂

 

 

Tuff_mormor
På väg tillbaka till land. Coola mamma/mormor  :*

Kapten_morfar
Och självklart kapten pappa/morfar ❤

På kvällen grillades det igen…såklart 🙂
Revben stod på menyn och gott var det

Efter maten gjorde jag klart första armbandet av materialet jag köpte hos Pysselmakaren.
Så här blev det.

realmissme_armband
Armband till dottern med hennes bloggnamn. Kika gärna in här.

Armband
Här är nu hela samlingen som hon har på armen.

Till slut somnade vi allihopa relativt tidigt igen… sjön tar på krafterna 🙂

Fredagen kom och vi åkte ut på sjön igen. Vädret var lite mer labilt men skam den som ger sig. 😉
Här är bilder från fredagens trip

Stenröse
På vägen ut till holmen åkte vi en tur lite längre ut bland holmarna. Fint stenröse på denna holme

burre_busar
Sjöräddningens båt Burre som ”busar” runt lite i vattnet

blå_jungfrun_burre
Burre med Blå Jungfrun i horisonten

Här_är_vi
På väg in i hamn igen. Man ska ju välkomnas på rätt sätt 😉

På lördagen var det dags för oss att åka hemåt. Men innan dess skulle jag tillsammans med Andrea, mamma/mormor och min moster iväg till Oskarshamn för att gå på Pelargonfest.

På väg från parkeringen ner till Badholmen så passerade vi ett ”coolt” inslag i stadsmiljön. Långa soffan!
långasoffan_oskarshamn
Fin skylt

 

låååååångasoffan
Och låååååååång var den! 😀

Men pelargonerna då!

pelargonfest_oskarshamn
På gång!

pelargonfest_badholmen
Utsikt över Badholmen med Pelargonfesten taget från Långa soffan

Tre pelargoner blev det köpt för min del. Med begränsad ekonomi så blir det inte mer men jag är jättenöjd 🙂

Happy_Though
Happy Thought

Victoria_Andrea
Den viktigaste, Viktoria Andrea, med samma namn som min Andrea (fast tvärtom då)

Emma_från_Bengtsbo
Fina vackra Emma från Bengstbo

Sen råkade det nog bli några stycken sticklingar med hem från mamma också *hihi*

Hemma hos mor å far igen efter pelargonfesten så blev det de obligatoriska pannkakorna av mormor innan vi kunde åka. Men så småningom kom vi iväg.

I Vimmerby stannade vi för att byta lampa bak. Jisses vilket meck att plocka isär den… men jag klarade det! 😀
Tyvärr var sen lampan slut inne på Statoil men hade en sån otrolig tur att Mario och Luigi var där med prinsessan och dom hade en lampa jag kunde köpa!
Anledningen till att dom var där var att det var ett race där man hade ett tema per bil. Och just dessa var inne när jag var inne på macken 🙂 Mario blev helt klart Super Mario för mig 😉

Nåja… vi körde lugnt hemåt… Regnet vräkte ner vissa sträckor och solen sken på andra… men så småningom kom vi till vackra Göteborg igen.

Kvällsgöteborg

Vi drog snabbt förbi, vidare till Stenungsund där vi provianterade lite innan vi till slut tog oss sista biten hem.

Ca 115 mil senare var det då dags att krypa ner i sängen och pusta ut lite. Borta bra men hemma bäst 🙂

Kommentera

