Familjen AnJoLo:s blogg

Om Andrea, Jon och Lotta

Buzzande om Mofibo

på 8 november, 2014

Under veckorna som gått har jag också passat på att testa tjänsten Mofibo genom mitt medlemskap hos Buzzador.

Mofibo är en tjänst för e-böcker. Man kan läsa böcker antingen på iPad och iPhone eller Android enhet. Jag har testat på vår Samsungplatta och på min iPhone.
Steg 1 är att registrera sig på Mofibos hemsida. Man har möjligheten att testa tjänsten gratis under 2 veckor. Självklart ska man utnyttja den möjligheten. Därefter kostar tjänsten 99 kr/månad. Tänk på att man måste registrera ett kredit/kontokorts nummer. Dock dras inget förrän efter 2 veckor när prövotiden är slut.
Steg 2 är att ladda ner appen till sin iPad eller iPhone eller androidenhet.

Jag har inte läst klar någon bok men påbörjat, bläddrat igenom, några böcker.
Böckerna på förstasidan är indelade i kategorier så man lätt kan hitta den typ av bok man vill läsa. Men man behöver utöka genre-indelningen men det är inget som är livsavgörande.
Längst upp på första sidan har man också sin läslista,  mao de böcker man läser för tillfället eller bläddrat i. På varje bok anges också i % hur mycket man läst.
När man ”bläddrar i en bok” så finns menyer för att hoppa mellan kapitel, ändra ljus och rotation på skärmen (samma som för själva plattan) och så finns möjlighet att recensera boken, dela (Facebook eller via mail), lägga till eller ta bort från ”sin” bokhylla eller att avsluta boken. Väldigt lättillgängligt och enkelt tycker iaf jag.

Överlag säger jag nog att detta är en prisvärd tjänst som funkar bra. Jag har iaf inte stött på några ”ticks” i appen, rent tekniskt.
Dock är sortimentet rätt begränsat, men det förutsätter jag utökas efterhand. Jag hittade iaf flera böcker som jag är intresserad av att läsa så jag klarar mig en stund. Det som är positivt är att det finns både böcker för vuxna och barn/ungdomar.

Trots brister kan jag nog ändå rekommendera Mofibo. Prova själv i 14 dagar så får du se 🙂

#mofibo #e-bok #buzzador #recension #test #utvärdering

Kommentera

